Langkau ke kandungan utama

Kerana aku wanita

terkadang aku terkehel seketika….
Sejenak…dan sementara… dalam lipatan kenangan bersama dia….
Mengapa itu mesti hadir ketika aku diulit kesenangan, kebahagiaan dan ketenangan???
Semuanya berputar kembali tanpa aku sedari…
Tidak!!!bukan aku yang memaksa ia hadir!!
Kehadirannya degan sendiri ketika aku mengalami situasi lain…
Kegembiraan dengannya membuat aku senang
Kepedihan bersamanya membuat aku retak
Kebodohan aku berdua menyebabkan kesakitan
Sakit untuk memikirkan kemungkinan akan datang…
Bagaimana harus aku berhadapan dengan seribu penyesalan???
Punah! Hancur! Musnah! Impian perahu layar persahabatan
Mana mungkin aku kembali pada noda-noda zaman silam
Yang bisa memusnahkan hidup ini…
Belum pun sempat tabirku labuhkan…
Tercetus lagi musim bunga, sejuk, panas dan akhirnya luruh…
Seluruh jiwaku kini yang dibebani dengan taburan benih dipinggir bibir…
Tatkala ia bercambah dan ranum…aku yang tolol…bahlul…bodoh…
Laksana menunggu bulan jatuh ke riba…
Ditampar dengan kelembutan belaian…kehalusan kata-kata…
Dan manjanya yang inginkan perhatian…
Membuatku berjanji tak mungkin ada yang lain…
Lantas janji bak hempedu yang menjalari tangkai hati mengizinkan ia bermukim lagi di sanubari ini…
Aku tertunduk keletihan dalam keterpaksaan…
Entah…
Kenangan hilang entah ke mana…
Sumpah setia terbang bersama camar petang
Tinggal aku terkapai-kapai di perbatasan hidup mencari arah untuk membina kembali semangat yang hilang…
Luruhnya hatiku seluruh musim itu di benua Amerika…
Hanya kerana mereka yang membuatku lemah tidak bermaya…
Lantaran…
Mengapa ada lagi yang tidak mengerti kekerasan hati ini…
Keengganan aku membenarkan kumbang melatari taman bunga yang ku semai
Yang ku jaga dan k u tutup untuk kaum mereka yang meledakkan bom atom dahulunya…
Benar!!! Bukan bohong yang ku rasakan…
Rimas…jelek…mual…loya…enteng…
Ah!!persetan dengan perasaan indah diri kamu itu…
Jika bukan kaum kamu yang menyakitiku…
Memperbodohkanku dan memperkotak-katikkan diriku…
Tidak akan ku tintakan madah prejudisku di sini yang membuatkan kau…kamu…dan yang sewaktu dengannya jelek tentang apa yang aku rasakan!!!!
Mengertilah!!!!
Hati ini sukar diubati meski ia disimbahi dengan air mawar…pandan….dan kasturi….

by hand...
fyfa muse

Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

Sumandak!

Salam Blogger dan Salam Pembaca... Hari ini saya mau cerita sikit mengenai SUMANDAK... Sumandak adalah bahasa dusun di Sabah yang bermaksud perempuan. (yang saya tau lah) Namun, kebiasaannya Sabahan merujuk sumandak itu ialah "gadis dusun cantik" Ya, saya setuju itu. Atukoi... Sumandak di Sabah semua cantik-cantik. Bukan setakat cantik dari paras rupa, malah budi bahasa mereka yang sopan santun dan peramah menyokong lagi kekuatan maksud bagi perkataan "cantik" tersebut. Kebanyakan orang-orang dusun memang peramah kerana sudah menjadi adat dan kebiasaan mereka semenjak kecil lagi dalam komuniti mereka. Hal ini telah menyebabkan ramai individu bukan sahaja dari Sabah malah seluruh Malaysia terpikat dengan kecantikan mereka ini. Mempunyai paras rupa yang putih melepak dan sentiasa melemparkan senyuman menambah lagi perasaan cinta terhadap mereka. Seperti juga gelaran "Perempuan Melayu Terakhir" yang popular dalam kalangan orang Melayu, di Sabah ta

7 Perkara Penting Dalam Business Pitching

source: http://pas-wordpress-media.s3.amazonaws.com/content/uploads/2015/09/PitchDeckTemplate-header.png 1) Masalah Nyatakan masalah yang bisnes anda akan selesaikan. 2) Bukti Kajian Tunjukkan bukti kajian satu persatu dan meyakinkan. 3) Pelanggan Terangkan target pelanggan anda kepada pelabur. 4) Model Bisnes Bukan Modal ya. Model. Maksudnya struktur bisnes anda. Dipanggil juga Business Model Canvas. 5) Choose Me Yakinkan pelabur untuk melabur dengan anda bukan orang lain 6) Starting Beritahu bila bisnes ini boleh start. 7) Kelayakan Tunjukkan kelayakan anda sebagai CEO dan yakinkan andalah yang paling layak.

Pengenalan Cerpen

Cerpen adalah singkatan daripada perkataan `Cerita’ dan `Pendek’.Cerpen Melayu dikatakan pada mulanya adalah cerita yang disampaikan secara lisan atau bercerita oleh golongan tua masyarakat Melayu.Namun tiada siapa yang tahu masa mulanya cerpen disampaikan dalam bentuk lisan.Sesetengah orang berpendapat bahawa titik mula cerpen dalam bentuk lisan ini apabila masyarakat Melayu sudah berkeluarga,berbahasa dan bermasyarakat.Oleh yang demikian,cerpen ini berkembang apabila berkembangnya tamadun dan masyarakat Melayu. Selain daripada tradisi lisan,terdapa juga tradisi tulisan dalam perkembangan cerpen.Tradisi ini adalah perkembangan daripada tradisi lisan itu sendiri.Ianya muncul apabila masyarakat Melayu sudah mengenali aksara dan mahir akannya.Walaupun tradisi tulisan mula mengambil alih,tradisi lisan itu tidak hilang.Setelah wujudnya alat percetakan dalam kebudayaan tradisi Melayu,tulisan menjadi semakin popular. Secara amnya,kedua-dua tradisi ini termasuk dalam bidang seni.Namun m