Langkau ke kandungan utama

Catatan

Tunjukkan catatan dari April, 2011

Cara-cara Untuk Mengurangkan Sakit Kepala

Salma semua, eh bukan salma,,(Salma mana pula yang aku tersebut ne?)

Salam semua,

Kali ini saya ingin berkongsi kepada anda semua tentang "Cara-cara Untuk Mengurangkan Sakit Kepala"

Firstly saya nak bagitahu peralatan yang anda perlu
1) Kepala (eh ini peralatan ke apa ne? x tau lah hehe)
2) Bantal - Bantal ini mestilah bantal tidur yang boleh di lipat ke sekeliling kepala

Ok sekarang kaedahnya

1) Baring atas bantal.

2) Lipatkan bantal ke sekeliling kepala. Tarik dari kiri ke kanan. atau dari kanan ke kiri (ikut keselesaan anda

3) Semasa melipat, pastkan badan anda menyereng ke kiri atau ke kanan.

4) Gunakan lengan anda untuk menahan bantal daripada terlipat keluar.

Ok takyah nak terangkan lagilah. Kita tgk gambar la pula...

Baring atas bantal
Bersedia untuk melipat bantal
Melipat sambil menyereng
Rapatkan kedua-dua tangan anda dan tepuk tangan sekali.. .(eh ..nda payah tepuk tangan hehe) (^_^)*
Pegang sahaja tangan anda..bernafas macam biasa
Pesanan: *Penting = Bahagian belakang kep…

"Orang gagal adalah orang takut gagal"...So, semoga gagal, teruskan berusaha!! (^_^)

Assalamualaikum dan Salam sejahtera

Kepada semua pembaca yang dihormati.

Hari ini entri saya berkisar mengenai tajuk "Adakah Anda setuju atau tidak, Kalau anda setuju kenapa, kalau x setuju kenapa?"

Saya sudah tanyakan kepada roommate saya, Rickeldy Moisy dan Chai Von Kai

Statement yang diutarakan kepada mereka ialah :

Adakah kamu setuju dengan pernyataan

1)"Orang gagal adalah orang takut gagal?"

2) Apakah tujuan hidup?

3) Rambut tak sama warna, berak sama jua mencangkung.

Bagi saya,

1) Ya, saya setuju kerana orang yang takut gagal adalah orang yang tak mencuba apa-apa kerana dia takut gagal. Orang yang berjaya adalah orang yang berjaya gagal dan terus gagal. Jika dia tidak pernah gagal, maka dia adalah gagal hakiki. So, kepada semua pembaca jangan pernah takut untuk menggagali diri anda. Ucapan saya semoga gagal, teruskan berusaha!

2) Hidup semata-mata untuk mati. Tinggal kita pilih mahu mati ikut jalan mana yang kita mahu. Cara mana yang kita pilih untuk mati ter…

First VS Second Dream!!

Salam semua pembaca

Hari ini saya banyak cakap. Sebab sorang kawan saya bernama Mayali Ali berkongsi ceritanya kepada saya. Saya suka bercakap dengan dia. Dia pun suka cakap sama saya. Nah itu yang saya maukan. Sebab saya ne sukakan kejujuran. Mayali Ali adalah seorang yang jujur dan juga lurus bendul bagi saya.. 
Kawannya kata dia umpama "Tin Kosong". Dia pula anggap kawannya adalah botol kaca. Perkara ini menyebabkan dia rasa gundah gulana. Alah, Saya pun bagitau dengan dia, salah kah menjadi Tin Kosong? dan aku cakap sama dia, dia kena sesuaikan dirinya dengan keadaan. Kena jadi dinamik. Dia cakap, dia sudah cuba untuk menjadi seorang dinamik iaitu menjadi salah seorang Botol kaca itu, tapi dia cakap tak dapat. 
Aku pun sengaja tanya dinamik tu macamana? dia cakap berubah. Nah kan salah sudah konsep tu. Aku cakap dinamik yang aku maksudkan tu, Kau "Tin Kosong" mencari cara untuk bergaul dengan "Botol Kaca". Bagaimanakah seorang botol kaca melihat seorang …

9 Makanan Favourite Sabahan Yang Aku Tau

Salam 1 Malaysia!
Salam blogger, salam sejahtera dan Assalamualaikum

Aiseh mentang-mentang tajuk mengenai "Makanan Favourite Sabahan" Salam mula-mula pun Salam 1 Malaysia.. (supaya nampak Patriotik)

Ok, saya nak cerita atau kongsi pasal makanan tradisi Sabah.

Cuma sekadar untuk dikongsi (kongsi kong si kong shili yah) saja.... (^_^)*

Tanpa melengahkan masa MEMPERKENALKAN....TEN TE DENG (atau TADA)


1) "Ambuyat @ Sagu + Jeruk Mambangan@Bambangan + Gulai Pucuk Ubi bersantan + Ikan Rebus"
- Ah ini bintang yang pertama , (kasi 5 bintang) *****

2) "Ikan Ampap"
- Ikan asam pedas (samada ikan basung atau rumahan) yang ditumis kering" ****

3) "Biskut Cicah Kupi".
-Ini makanan tradisi paling feymes di Sabah. Jadi tanda **** bintang untuk yg kedua
.
4) "Milo Seterika Atau Terus Makan"
- Milo Seterika di simpan dalam plastik, lapis sama kain lalu di seterika menjadi Coklat. (biasanya di asrama) ***

5) "Ais Karung"
- Air bandung atau…

Preview cerpen "Bila Sayang Diucap Tiga Kali"

Salam Sejahtera dan Salam Mat Datang

Entri kali ini nak preview kan idea yang datang mencurah.

Cerpen "Bila Sayang Diucap Tiga Kali" (macam-macam boleh berlaku) (^_^) kan3?

Watak utama=Nokia N95


Sinopsis
Perjalanan sebuah telefon Nokia N95 yang dimiliki oleh tiga tuan yang berbeza. Ketiga-tiga tuannya ini memiliki "sayang" yang berbeza-beza.
Tuan pertama= Sayang kerana Nafsu
Tuan Kedua= Sayang kerana bodoh
Tuan Ketiga= Sayang kerana "sayang diucap ketiga kali (sayang yang tidak ada makna, tau cakap saja sayang tapi x sayang pun)"
Akhirnya telefon itu mati kerana sudah rosak.

Petikan


"Hari ini aku dihidupkan, masih bertali pusat. Aku melihat tuanku duduk di atas meja solek. Dia tengah berlawa-lawa. Malam pun nak berlawa-lawa ke. Tidak lama kemudian, masuk seorang jejaka tampan yang separuh bogel lalu memeluk tuanku dari belakang. Geli aku melihat perlakuan mereka. Aku pun tak tahu kenapa, tetapi aku terdengar perbualan mereka. "Sayang sayang Sayang…

Fuh! Penat Berjalan

Salam Sejahtera dan Salam Blogger semua

Entri kali ini mengenai "Fuh! Penat Berjalan" (tak tau mau simpan tajuk apa) :D

Sebenarnya bukan berjalan menggunakan kaki. Tapi "Berblogwalking".

Aduh macam macam input saya dapat. Ada yang juga yang lucu, ada juga yang lucah, ada juga yang sedih...macam-macam lah.

Pastu saya cuma nak Kongsi ("Segalanya Tentang Perkongsian" kan) :D

Kepada blogger semua, apa yang diharapkan semasa saya membaca ialah:

1) Bagilah salam kepada pembaca dalam setiap entri. Alah mukaddimah.

2) Janganlah simpan terlalu banyak widget. Sampai setengah jam saya tunggu loading x siap2. (mgkin internet connection saya yang lemah kot (^_^)*.

3) Pandai-pandailah pilih kaler blog jangan ada yang bikin sakit mata masa membaca. Walhal topiknya siuk dibaca.

4) Font. Font juga memainkan peranan. Janganlah terlalu kecik sakit mata eh membaca kalau kecik sangat.

5) Tulislah menggunakan bahasa Melayu yang boleh saya faham. Maksudnya kalau ada bahasa etni…

Kasi kurang ingus masa mau tidur malam....

Selamat Sejahtera...

Entri kali ne saya mau kongsi anda mcmn cara mau kasi hilang hingus semasa malam. Anda tentu selalu terganggu kalau selsema malam, hidung tersumbat. Biasanya baring masa selsema ne yang susah.

Lubang Hidung.
Sebelah kiri tesumbat kita mesti berpaling ke kanan. Tidak lama lepas tu, tersumbat pulak hidung sebelah kanan, kita paling semula ke kiri. Ini biasa berlaku kan.

So, apa yang saya mau share ialah, "sharing is everything". (Hehe bukan bah) :D

Saya mau share teknik untuk mengurangkan rasa tidak sadap tu. Senang saja. Cucuk kepala kamu sama kuku tangan kamu. Ngam-ngam di ubun-ubun....(ada yang tida tau ka Ubun-ubun ah?)

Mari tingu gambar saya .... Gambar ne kasi tunjuk jari

Ah inilah ubun2 namanya...
ne pun :D Ok Ready to cucuk ubun2... :D
Jaga-jaga semua
Nah di situ di cucuk
Cucuk-cucuk ja di sekitar kawasan tu, kompom anda akan buat muka macam saya tu hehe . Kesedapan merasa kepala macam tu.
Bah sudah lah.... jangan lebih2... :D
So kepada anda semua...harap …
ArtLister: Putra Hashfie
Anda semua di jemput hadir.....

Sumandak!

Salam Blogger dan Salam Pembaca...

Hari ini saya mau cerita sikit mengenai SUMANDAK...

Sumandak adalah bahasa dusun di Sabah yang bermaksud perempuan. (yang saya tau lah)

Namun, kebiasaannya Sabahan merujuk sumandak itu ialah "gadis dusun cantik"

Ya, saya setuju itu. Atukoi...

Sumandak di Sabah semua cantik-cantik. Bukan setakat cantik dari paras rupa, malah budi bahasa mereka yang sopan santun dan peramah menyokong lagi kekuatan maksud bagi perkataan "cantik" tersebut. Kebanyakan orang-orang dusun memang peramah kerana sudah menjadi adat dan kebiasaan mereka semenjak kecil lagi dalam komuniti mereka.

Hal ini telah menyebabkan ramai individu bukan sahaja dari Sabah malah seluruh Malaysia terpikat dengan kecantikan mereka ini. Mempunyai paras rupa yang putih melepak dan sentiasa melemparkan senyuman menambah lagi perasaan cinta terhadap mereka. Seperti juga gelaran "Perempuan Melayu Terakhir" yang popular dalam kalangan orang Melayu, di Sabah tampak simila…

Alkisah maka tersebutlah kisah...taip..."Kopi Secawan"

Alkisah maka tersebut la kisah....
Dalam Bilik
Semasa di bilik, saya sedang mem'playang' lagu 'The Hungry Cat' dan lagu 'Kenapa' kepada Rick Casanova ( watak casanova dalam video klip 'Cassanova' lagu The Lemon Tree) 
Sedang membancuh nescafe 3 in 1
Kemudian dia memberi idea, Kenapa tidak buat sebuah lagu tentang secawan kopi? (kira dia cabar lah membuat lagu macam tu)
Aku pun selamba la mencari melodi tersebut. Cari-cari punya cari, terkeluar perkataan pertama "Aku Minum Kopi Secawan"  dan "Sambil membaca Berita Harian"
Kemudian, Rick Cassanova masih lagi mencicah biskut dalam nescafenya sambil menyambung ayat seterusnya. Nyanyi punya nyanyi, aku pun bagi idea suruh Rick Casanova tulis dalam sekeping kertas :
Macam ne lah kertasnya itu.
Sesudah siap lagu tersebut, kami pun tidur senyum-senyum. 
Keesokannya pada waktu petang aku pun ge rakam la lagu ini dan memuat naikkannya ke youtube..
Sinopsis
Lagu ini berkisar tentang seorang jejaka yang ta…

Sedikit Ulasan

Mengenai  Koleksi Pepatah Orang Moden
Saya suka pepatah Diam-Diam Bunyi Kantut

Pepatah ini membawa maksud bahawa seorang yang pendiam macam bunyi  kentut yang dilepaskan perlahan-lahan. Namun, dia mempunyai isi yang sangat kuat. Isinya tu lama kelamaan merebak dan diketahui oleh orang disekelilingnya. Kemudian orang akan melarikan diri setelah mengetahuinya. Walhal, perkara itu juga sesuatu yang biasa bagi mereka juga. Tetapi kenapa melarikan diri?
Jadi, sebagai kesimpulan pepatah ini mempunyai  maksud yang menarik bagi saya mungkin tidak bagi anda.
Pepatah lain yang menjadi pilihanku ialah, Bagai Lapar Tak Bermaggi
Pepatah ini membawa maksud bahawa seorang yang dalam kesusahan tetapi tidak dapat berbuat apa-apa. Hanya menunggu saja masa berlalu. Diambil maggi kerana itu adalah makanan rutin yang mesti ada ketika di asrama. Jadi, maggi itu merupakan suatu makanan yang tidak baik tetapi sangat diperlukan ketika masa-masa terdesak. Kita seharusnya bersedia menggunakan benda-benda yang tidak …
Apakah yang berlaku ini?

Aduh!!

Nah ini dia gambar semalam aku ambil sendiri.

Begini rupanya muka aku kalau demam. Aku mau tau kan macamana muka demam ku...Adeh panas gila semalam badanku....x dapat tidur lena. Pusing sini pusing sana. X da psoing yang sedap. Akhirnya tetidur-tidur macam tu saja. Satu hal lagi, aku lupa aku ada simpan Paracetamol di dalam laci tu...kalau ingat x lah aku sandi di malam... X palah sudah siang ne, terus aku makan, baru berpeluh seluruh badan. Mau makan pun tiada selera. bawa tidur saja lah yang bisa. Harap-harap cepatlah sihat...

Tip Of Borneo

Finally I reach the Tip Of Borneo today, 10th April 2011. Seronok juga dapat sampai ke Simpang Mengayau. Dapat juga ketenangan sedikit daripada kesibukan kota kononnya. Pelbagai halangan juga dihadapi sebelum sampai ke sana. Hampir-hampir tak sampai juga, tetapi akhirnya aku berjaya juga menjejakkan kaki busukku (stokin lom cuci) di sana. Pengalaman baru. :D
Ha ne lagi antara gambar-gambar yang ada.
Warda and Tata
Yap
Aku
Warda and Tata again
Tata Lonely
Relaks luk...
Maria Magdelena
Aku lagi
Jelingan maut Yusmalina
Raja Mengayau Yap dan Husni
Yusmalina and I
Its Me again cuba teka
pulang sudah...
thats all.. Thanks...

Hanya Seketika

Aku sangat penat
Mengingat dan berkeringat
Membanting tulang empat kerat
Semakin lama semakin berkarat
Liur rasa sangat kelat
Mungkin sudah termakan lalat

Aku cuma ingin seketika
Bersandar kepala
Melelapkan mata
Agar pulih semula tenaga
Penuh semangat waja
Meneruskan perjuangan tiada penghujungnya

AcilKecik

Berdasarkan sajak di atas, penulis iaitu saya ingin meluahkan perasaannya terhadap seseorang. Dia merasakan bahawa dia tidak layak untuk mendampingi gadis tersebut. Walaupun begitu jauh disudut hatinya menginginkan sesaat bersama walau dalam maya untuk merebahkan kepenatan iaitu untuk meluahkan rasa dirinya disamping gadis berkenaan. Dia sudah penat dengan keadaan dirinya. Oleh itu, harapannya sangat tinggi untuk mendapat kasih seketika daripada sang gadis yang disukainya supaya dapat menerima semula kenyataan bahawa dia tidak layak kepada gadis tersebut. Walaupun sudah berkeringat mencuba untuk melayakkan diri tetapi jejaka itu pasrah menerima kenyataan yang pahit itu. Namun, jeja…
Assallamualaikum dan salam sejahtera

Hari ini mau bercerita pasal muzik yang aku suka.
Aku sukakan muzik-muzik orkestra. Muzik orkestra dimainkan oleh sebuah kumpulan orkestra. Antara lagu yang aku dengar sekarang adalah daripada Paul Mauriat, Bach, Johann Sebastian (1685-1750), The Best Of Adrea Bocelli, September Song - Andre Kostelanetz, Romance Of Rio - Os Sofisticado, Kitaro-1980+Meets the London Symphony Orchestra-silk road suite dan banyak lagi. Kesemua lagu-lagu ini memiliki cerita tersendiri dan disampaikan melalui susunan muzik yang siuk didengar. Berbanding mendengar lagu-lagu genre lain, lagu sebegini nampaknya tidak menyakitkan telinga serta dapat menenangkan jiwa. Ada diantara anda mungkin belum pernah mencuba atau tidak suka dengan lagu-lagu sebegini. Seperti saya juga dahulu, tidak sukakan lagu sebegini. Hanya suka mendengar lagu-lagu metal dan rancak. Tapi lama-kelamaan, minat terhadap muzik metal itu semakin terhakis kerana ianya menyakitkan telinga. Belum cuba belum t…

K E N A P A ?

Salam semua,

Hari ini nak bercerita mengenai KENAPA?

Cuba kamu sebut...Perkatan di bawah ini:

Kenapa?   Kenapa?      Napa? Why?      Y?    Wai?      Limaza?    Nokuo?  Nokuro? = "Kenapa"

Sebenarnya perkataan ini sangat merbahaya.

Lebih-lebih lagi Kita semua yang berada di Zaman Post Modern.

Zaman ini dikatakan zaman yang penuh dengan kekeliruan. Manusia semakin lama semakin menjadi-jadi. Kenapa berlakunya kes-kes bunuh, liwat rogol dan sumbang mahram. Kes buang bayi, kes bunuh diri, kes terjun sungai mati, kes hisap dadah, dan bermacam-macam kes lagi yang bukannya kes "TER" tapi "ME". Maksudnya, bukan kes yang tidak disengajakan tetapi kes-kes yang disengajakan. Kenapa kes "ME" ini terjadi...Hah kan baru cakap ada sudah persoalan kenapa?


Kes rogol,
faktor-faktornya

1)"DIA" tergila-gilakan seks. Sehinggakan sanggup untuk melakukannya kepada apa sahaja yang ada didepannya.

2) Mangsa nampak "SEDAP" yang seterusnya merangsang nafs…