Langkau ke kandungan utama
Aku sendirian masih bangun. Roommate dah tdr semua... Kepala ku sakit, esok ada kelas jam 8 pla..Jam 8.30 hingga 10.30 pla bas teda, sebab larangan menggunakan kenderaan selama 2 jam....Asap kenderaan mau d kasi kurang supaya ini bumi selamat dari ancaman sang pencemaran...Betul ka itu? cukup ka 2 jam tu? kita da lagi 22 jam kalau gitu untuk membuat asap balik? satu Malaysia ka buat begini atau satu dunia. Makan biskut sayur Munchys. sedap pla d makan malam2 ne....sekadar memute kan bunyi gendang d perut...tapi masih juga mau makan...mau makan nasi, mcm nda sesuai berat sangat...lauk pun ndada....ada telur, susah lagi mau masak...mau buat air malas...jam 2.44am pla sudah...esok kelas analisis filem...aku mau analisis filem apa ya bagus....aku mau filem yang aku suka la.....aku cooperate dengan klas mate ku si Budi....aku kira mau mula sudah buat tu...cuma filem ja yg teda...bukan lah mua nunjuk2....tapi mau budget masa tu supaya cukup untuk buat semua kerja...

Mata ne macam nda mau di tutup bah...sebab aku punya idea macam mau masuk ja...siuk ne buat karya baru....hemmm banyak jua aku pikiir ne....duit lagi masalah...

Sekarang ne:

Aku fikir pasal resital dulu....time mau buat semua ne, ada pla projek ARTUMS. Kami mau latihan tarian senam seni nanti...aku nda tau lagi geraknya mcmmn....Oh yakan, RM 35 (duit bayar karen) belum ku bayar. Bukan nda mau bayar, tapi tiada pembayar bah buat masa ne...

Catatan popular daripada blog ini

Sumandak!

Salam Blogger dan Salam Pembaca...

Hari ini saya mau cerita sikit mengenai SUMANDAK...

Sumandak adalah bahasa dusun di Sabah yang bermaksud perempuan. (yang saya tau lah)

Namun, kebiasaannya Sabahan merujuk sumandak itu ialah "gadis dusun cantik"

Ya, saya setuju itu. Atukoi...

Sumandak di Sabah semua cantik-cantik. Bukan setakat cantik dari paras rupa, malah budi bahasa mereka yang sopan santun dan peramah menyokong lagi kekuatan maksud bagi perkataan "cantik" tersebut. Kebanyakan orang-orang dusun memang peramah kerana sudah menjadi adat dan kebiasaan mereka semenjak kecil lagi dalam komuniti mereka.

Hal ini telah menyebabkan ramai individu bukan sahaja dari Sabah malah seluruh Malaysia terpikat dengan kecantikan mereka ini. Mempunyai paras rupa yang putih melepak dan sentiasa melemparkan senyuman menambah lagi perasaan cinta terhadap mereka. Seperti juga gelaran "Perempuan Melayu Terakhir" yang popular dalam kalangan orang Melayu, di Sabah tampak simila…

Tarian Adai-Adai

Penghargaan
Syukur ke hadrat ilahi dengan limpah kurnianya memberikan kekuatan dan keyakinan dalam menghasilkan kerja kursus yang pertama ini buat hambanya yang super lemah dan serba serbi kekurangan.Dalam menghasilkan sesuatu kerja kursus ianya suatu proses yang memakan masa lama untuk membaca dan memahami serta menghayati setiap naskhah buku,laman web jurnal atau petikan-petikan ensiklopedia.Justeru dengan rezeki yang diberikan oleh tuhan iaitu kesihatan tubuh badan faktor utama kejayaan penghasilan kajian ini.Tidak dilupakan kepada Puan Sri Ningsih yang banyak memberi tunjuk ajar dan ruang masa kepada para pelajarnya dengan penuh dedikasi dan tauliah.Semoga tuhan akan memberikan kesihatan dan rezeki yang berlimpah ruah kepada puan.Ucapan terima kasih juga saya tujukan kepada rakan-rakan yang membantu dalam penghasilan kajian ini.Terima kasih semua.
Setiap semester pelajar-pelajar tahun 1 Seni Kreatif (HA11) akan membuat kerja kursus di bawah kod kursus CA10103 Sejarah Tari yang di…

Festival Bagandang Beaufort 2016

Assalamualaikum.
Baru saja kelmarin update blog mengenai SIFF. Hari ni mengenai Pesta Bagandang Beaufort pula. Bagandang ini diambil daripada acara bermain alat muzik tradisi kulintangan. Selain itu berlangsung juga Beaufort Vintage Festival hasil usaha pengusaha-pengusaha bundle Beaufort. Inilah sebenarnya niat sebenar aku nak pergi. Mencari baju atau pakaian terpakai. Manalah tahu jumpa yang murah-murah.
Kami dah pergi, kamu sudah?


Sempat juga rembat Kebab Ayam dan Mickey Mouse
Meriah acara ni sampai tak sempat nak ambil gambar suasana ketika itu. Hihi. Pesta Bagandang tidak pasti bila tapi Vintage Festival ini berlangsung selama lima hari dari 27-31 Julai 2016. Kemeriahan ini diserikan lagi dengan persembahan dari kumpulan Khalifah. Abang (Vokalis) yang diketahui ramai berasal dari Kudat mengatakan bahawa kampung asal beliau juga dari Beaufort. Cuma, membesar di Kudat. Kumpulan Khalifah sekarang terkenal dengan lagunya 'Hang Pi Mana'. Abang sempatmenceritakan sedikit mengen…