Langkau ke kandungan utama

Pertandingan Membuat Puisi Paling Buruk Di Dunia

Assalamualaikum dan salam sejahtera kepada anda semua...

Disini saya ingin mengadakan pertandingan suka-suka tetapi bermakna kepada pembaca dan rakan rakan sekalian.

Merujuk kepada tajuk di atas ianya adalah Pertandingan Puisi Paling Buruk Di Dunia (PPBD)

Idea ini datang daripada saya sendiri dan ianya juga adalah sebagai salah satu survey terhadap Penialaian Estetika Sesebuah Karya. Estetika yang aku tau adalah bermaksud Keindahan. Namun pelbagai teori dan fakta mengatakan bahawa Penilaian Keindahan itu adalah berbeza.

(a) Ada yang mengatakan bahawa bahasa yang bersastera dan mengikut gaya bahasa yang betul adalah Estetik (Indah, atau cantik la puisi tu).

(b) Tapi ada juga yang mengatakan bahawa puisi yang mempunyai bahasa yang hancur/teruk/bida tetapi menyampaikan maksudnya adalah cantik.

Bagi aku, penilaian sebuah karya adalah nilai dari segi mesej yang ingin disampaikan bukan makna sesebuah karya/puisi. Tetapi untuk tahu mesejnya, mesti tau maknanya dulu...

Jadi mana satu kan yang banar ani kian?....Atukoi....cua tah kamu buat puisi, lepas tu kita tgk sama-sama mana satu kan banar ani...Mesti kamu ada pegangan sendiri kan?...Ada yang setuju A, dan ada yang setuju B ne kan....bah hantar tia puisi kamu atu ke alamat:

talk_slay89@yahoo.com
talk_slay89@hotmail.com
Syahidin89@gmail.com

Jangan dulu....hadiahnya kamu x mau tau ka?

Hadiahnya nda la seberapa..tapi ianya bagus tau.....

Hadiah Pemenang Pertama: Sebuah Buku puisi yang paling siuk di baca (plus sebuah cerpen yang aku buat                 sendiri tapi kalau pemenang tu mau lah... XD)

Hadiah Pemenang Kedua  : Buku Puisi jua tapi buku puisi yang nda berapa siuk di baca

Hadiah Pemenang Ketiga  : Semestinya Buku Puisi yang paling nda siuk du baca.

Nah sesuai lah kan hadiahnya.....

Bah bulih sudah antar...nda payah kelang kabut..nda da tarikh tutup ne....cuma bila sudah ku jumpa yang paling buruk..aku bagi la ada sudah tu pemenang....

Ok....jangan malu2 jangan susah....Puisi Paling buruk jua bah....Hahah sanang saja tu....ada hadiah lagi tu....

Oh ya ada lagi...boleh jua kirim mesej ke fb ku iaitu di alamat ini:

http://www.facebook.com/acil89

Mana-mana jalah yang penting sampai....

X kisah mcmn format dia...yang penting ada perkataan...

- Puisi-puisi ini akan di pos d Blog ini....supaya semua peserta nampak...jadi kita boleh nilai juga kalau ada aku nda ngam nilai kan...Bagitau ja ya....

Satu lagi kalau bahasa selain Melayu dan English...kasi definisi d bawahnya supaya senang ku paham...aku paham BM , BI, Brunei...yg lain belum campin lagi....

Oh ya ada lagi, sorang satu jalah puisinya...(jangan banyak paning nanti aku membaca haha)

Selamat Mencuba....XD

Catatan popular daripada blog ini

Sumandak!

Salam Blogger dan Salam Pembaca...

Hari ini saya mau cerita sikit mengenai SUMANDAK...

Sumandak adalah bahasa dusun di Sabah yang bermaksud perempuan. (yang saya tau lah)

Namun, kebiasaannya Sabahan merujuk sumandak itu ialah "gadis dusun cantik"

Ya, saya setuju itu. Atukoi...

Sumandak di Sabah semua cantik-cantik. Bukan setakat cantik dari paras rupa, malah budi bahasa mereka yang sopan santun dan peramah menyokong lagi kekuatan maksud bagi perkataan "cantik" tersebut. Kebanyakan orang-orang dusun memang peramah kerana sudah menjadi adat dan kebiasaan mereka semenjak kecil lagi dalam komuniti mereka.

Hal ini telah menyebabkan ramai individu bukan sahaja dari Sabah malah seluruh Malaysia terpikat dengan kecantikan mereka ini. Mempunyai paras rupa yang putih melepak dan sentiasa melemparkan senyuman menambah lagi perasaan cinta terhadap mereka. Seperti juga gelaran "Perempuan Melayu Terakhir" yang popular dalam kalangan orang Melayu, di Sabah tampak simila…

Tarian Adai-Adai

Penghargaan
Syukur ke hadrat ilahi dengan limpah kurnianya memberikan kekuatan dan keyakinan dalam menghasilkan kerja kursus yang pertama ini buat hambanya yang super lemah dan serba serbi kekurangan.Dalam menghasilkan sesuatu kerja kursus ianya suatu proses yang memakan masa lama untuk membaca dan memahami serta menghayati setiap naskhah buku,laman web jurnal atau petikan-petikan ensiklopedia.Justeru dengan rezeki yang diberikan oleh tuhan iaitu kesihatan tubuh badan faktor utama kejayaan penghasilan kajian ini.Tidak dilupakan kepada Puan Sri Ningsih yang banyak memberi tunjuk ajar dan ruang masa kepada para pelajarnya dengan penuh dedikasi dan tauliah.Semoga tuhan akan memberikan kesihatan dan rezeki yang berlimpah ruah kepada puan.Ucapan terima kasih juga saya tujukan kepada rakan-rakan yang membantu dalam penghasilan kajian ini.Terima kasih semua.
Setiap semester pelajar-pelajar tahun 1 Seni Kreatif (HA11) akan membuat kerja kursus di bawah kod kursus CA10103 Sejarah Tari yang di…

Festival Bagandang Beaufort 2016

Assalamualaikum.
Baru saja kelmarin update blog mengenai SIFF. Hari ni mengenai Pesta Bagandang Beaufort pula. Bagandang ini diambil daripada acara bermain alat muzik tradisi kulintangan. Selain itu berlangsung juga Beaufort Vintage Festival hasil usaha pengusaha-pengusaha bundle Beaufort. Inilah sebenarnya niat sebenar aku nak pergi. Mencari baju atau pakaian terpakai. Manalah tahu jumpa yang murah-murah.
Kami dah pergi, kamu sudah?


Sempat juga rembat Kebab Ayam dan Mickey Mouse
Meriah acara ni sampai tak sempat nak ambil gambar suasana ketika itu. Hihi. Pesta Bagandang tidak pasti bila tapi Vintage Festival ini berlangsung selama lima hari dari 27-31 Julai 2016. Kemeriahan ini diserikan lagi dengan persembahan dari kumpulan Khalifah. Abang (Vokalis) yang diketahui ramai berasal dari Kudat mengatakan bahawa kampung asal beliau juga dari Beaufort. Cuma, membesar di Kudat. Kumpulan Khalifah sekarang terkenal dengan lagunya 'Hang Pi Mana'. Abang sempatmenceritakan sedikit mengen…