Langkau ke kandungan utama

First VS Second Dream!!

Salam semua pembaca

Hari ini saya banyak cakap. Sebab sorang kawan saya bernama Mayali Ali berkongsi ceritanya kepada saya. Saya suka bercakap dengan dia. Dia pun suka cakap sama saya. Nah itu yang saya maukan. Sebab saya ne sukakan kejujuran. Mayali Ali adalah seorang yang jujur dan juga lurus bendul bagi saya.. 

Kawannya kata dia umpama "Tin Kosong". Dia pula anggap kawannya adalah botol kaca. Perkara ini menyebabkan dia rasa gundah gulana. Alah, Saya pun bagitau dengan dia, salah kah menjadi Tin Kosong? dan aku cakap sama dia, dia kena sesuaikan dirinya dengan keadaan. Kena jadi dinamik. Dia cakap, dia sudah cuba untuk menjadi seorang dinamik iaitu menjadi salah seorang Botol kaca itu, tapi dia cakap tak dapat. 

Aku pun sengaja tanya dinamik tu macamana? dia cakap berubah. Nah kan salah sudah konsep tu. Aku cakap dinamik yang aku maksudkan tu, Kau "Tin Kosong" mencari cara untuk bergaul dengan "Botol Kaca". Bagaimanakah seorang botol kaca melihat seorang Tin Kosong. Apa yang perlu dibuat sebagai Tin Kosong untuk bergaul dengan mereka. Ini baru cara dinamik yang aku maksudkan tu. Jika seorang Tin Kosong dapat bergaul, maka Tin Kosong itu lama-kelamaan akan menjadi Botol Kaca. Insya Allah. 

Banyak kami cerita personal matter lah. So I cant share lah cerita dia. X ku mau, dan x suka.

So, apa yang aku mau share ialah apa aku cakap dengan dia.

Em, saya mau cakap pasal inilah, First and Second Dream. 

Aku kasi tunjuk dia sajak yang aku buat. Anda semua boleh cari di Sajak Pilihan atau tengok di bawah ni.

First Dream

I don’t know why
But I feel I need to go
And I go

 When I reach there
I feel weird
And I don’t know why

There is something I forgot
I am Forget already
So turn back from the start

Now I know
It is the first dream

By,
AcilKecik

Sajak ini mengatakan sama macam Mayali alami. Sudah sampai di tengah jalan baru dia sedar akan kesilapan jalannya. Bila dia tengok balik di belakang rupanya baru dia tau First dreamnya apa. Mau patah balik sudah jauh. So, dia pun tak tau mau buat apa. akhirnya dia bingung. 

Aku pun cakap. Situasinya ini sama macam sajakku bertajuk First Dream. Dan aku cakap lagi sama dia, aku ada buat juga Second Dream. (second Dream aku x pos sini sebab ada sebab-sebab yang tak boleh di elakkan hehe) Tapi, Second Dream adalah sambungan daripada  First Dream. Dimana, Aku di sajak First Dream terfikir. Kenapa tidak kita buat satu lagi Impian yang baru untuk kita jalani kehidupan kita tanpa ada rasa penyesalan akibat kesilapan jalan kita semasa First Dream. 

Mayali pun rasa macam betul juga. Aku tak taulah pula apa katanya. Cuma aku nampak dia macam berfikir lah juga. Heheh. Yakah May? :D

Kesimpulannya, First And Second Dream adalah berlawanan kan. Kepada anda semua, jangan menyesali dengan kesilapan kita. Jadikan sesuatu kesilapan itu menjadi motivasi kita untuk menjadi lebih ke hadapan tanpa penyesalan.

Ok, thats all. :D

See you all next entry hehe...

Akhir kalam, "Segalanya Tentang Perkongsian"

(^_^)

Ulasan

  1. kasi bikin aku sajak juga.ngehngeh

    BalasPadam
  2. Boleh takda masalah...saya memang suka bikin sajak...cuma nak kenal dulu dengan the beybeh....ngeh ngeh...

    BalasPadam

Catat Ulasan

Terima Kasih atas komen yang anda berikan. Ianya amat berguna dan saya amat menghargainya.

Catatan popular daripada blog ini

Sumandak!

Salam Blogger dan Salam Pembaca... Hari ini saya mau cerita sikit mengenai SUMANDAK... Sumandak adalah bahasa dusun di Sabah yang bermaksud perempuan. (yang saya tau lah) Namun, kebiasaannya Sabahan merujuk sumandak itu ialah "gadis dusun cantik" Ya, saya setuju itu. Atukoi... Sumandak di Sabah semua cantik-cantik. Bukan setakat cantik dari paras rupa, malah budi bahasa mereka yang sopan santun dan peramah menyokong lagi kekuatan maksud bagi perkataan "cantik" tersebut. Kebanyakan orang-orang dusun memang peramah kerana sudah menjadi adat dan kebiasaan mereka semenjak kecil lagi dalam komuniti mereka. Hal ini telah menyebabkan ramai individu bukan sahaja dari Sabah malah seluruh Malaysia terpikat dengan kecantikan mereka ini. Mempunyai paras rupa yang putih melepak dan sentiasa melemparkan senyuman menambah lagi perasaan cinta terhadap mereka. Seperti juga gelaran "Perempuan Melayu Terakhir" yang popular dalam kalangan orang Melayu, di Sabah ta

7 Perkara Penting Dalam Business Pitching

source: http://pas-wordpress-media.s3.amazonaws.com/content/uploads/2015/09/PitchDeckTemplate-header.png 1) Masalah Nyatakan masalah yang bisnes anda akan selesaikan. 2) Bukti Kajian Tunjukkan bukti kajian satu persatu dan meyakinkan. 3) Pelanggan Terangkan target pelanggan anda kepada pelabur. 4) Model Bisnes Bukan Modal ya. Model. Maksudnya struktur bisnes anda. Dipanggil juga Business Model Canvas. 5) Choose Me Yakinkan pelabur untuk melabur dengan anda bukan orang lain 6) Starting Beritahu bila bisnes ini boleh start. 7) Kelayakan Tunjukkan kelayakan anda sebagai CEO dan yakinkan andalah yang paling layak.

Pengenalan Cerpen

Cerpen adalah singkatan daripada perkataan `Cerita’ dan `Pendek’.Cerpen Melayu dikatakan pada mulanya adalah cerita yang disampaikan secara lisan atau bercerita oleh golongan tua masyarakat Melayu.Namun tiada siapa yang tahu masa mulanya cerpen disampaikan dalam bentuk lisan.Sesetengah orang berpendapat bahawa titik mula cerpen dalam bentuk lisan ini apabila masyarakat Melayu sudah berkeluarga,berbahasa dan bermasyarakat.Oleh yang demikian,cerpen ini berkembang apabila berkembangnya tamadun dan masyarakat Melayu. Selain daripada tradisi lisan,terdapa juga tradisi tulisan dalam perkembangan cerpen.Tradisi ini adalah perkembangan daripada tradisi lisan itu sendiri.Ianya muncul apabila masyarakat Melayu sudah mengenali aksara dan mahir akannya.Walaupun tradisi tulisan mula mengambil alih,tradisi lisan itu tidak hilang.Setelah wujudnya alat percetakan dalam kebudayaan tradisi Melayu,tulisan menjadi semakin popular. Secara amnya,kedua-dua tradisi ini termasuk dalam bidang seni.Namun m