Bulan Madu

Watak dan perwatakan:

Awang :
Seorang yang romantik dan pelawak. Bekerja sebagai kerani di sebuah syarikat swasta. Baru sahaja melangsungkan perkahwinan. Mempunyai seorang isteri yang baik dan lasak. Sentiasa menepati masa dan bertolak ansur. Seorang yang berbangsa Brunei.

Limah:
Seorang wanita yang lasak dan mempunyai peribadi yang baik. Bersifat terbuka dan suka bergurau. Mempunyai seorang suami yang baik dan memahami. Berasa bahagia dengan kehidupannya sekarang. Sentiasa menerima dan member cadangan orang lain. Juga seorang yang berbangsa Brunei.

Sinopsis:

Awang dan Limah merupakan pasangan suami isteri yang baru sahaja melangsungkan perkahwinan. Mereka sedang berbincang untuk berbulan madu. Awang mencadangkan supaya mereka berbulan madu di tempat-tempat menarik di Sabah, manakala Limah bercadang untuk berbulan madu di luar negara samada Thailand. Namun begitu, Awang tidak bersetuju dengan cadangan Limah kerana faktor-faktor kewangan dan keselamatan. Limah tetap dengan pendiriannya. Adakah mereka mendapat persetujuan? Atau mereka memilih untuk tidak pergi kemana-mana. Mari kita hayati drama ini.

Pada petang itu, Awang dan Limah sedang berehat.

Limah : Bang, marilah duduk sini kejap bang. Ada perkara yang Limah mau bincang dengan abang ni.

Awang : Awu deh, sabar kau dang. Aku kan mengambil surat khabar dulu.
Bah, apatah yang kan kau kurapakkan ani dang? Macam penting saja ni?

Limah : Awu eh memang pun penting ni. Begini, ketani ni batah sudah kahwin, tapi alum jua ada bulan madunya. Ayang faham abang sibuk dengan kerja. Apa kata ketani mengaga ke Thailand? Di sana siuk, ada pelbagai makanan Tom Yam yang nyaman-nyaman.

Awang : Adang tia jua eh, jauh banar jua kan mengaga ke sana. Inda cukup pakah usin ketani kan ke sana.

Limah : Alah Abang ni, bukan selalu pun ketani ke sana. Sekali ani jua saja. Atu pun bekira bah Haji Bakhil ni...

Awang : Bukan kan bekira kali ah dang manis intan payung. Masalahnya kan mem `budget’ usin bah kan menambah rumah. Ani, cua tah kau lihat rumah ketani ani macam stor lakat ah. Alum lagi kan tentu dapurnya di mana. Lihat tah ni, makan pun di halaman rumah, habis beguguran daun mangga ani ke makanan. Inda batah begatah jua jantungku ani.

Limah : Eee... ani tah abang ni, alasan ja bah inda kan mengaga ke sana. Abang jua suka makan Tom Yam, nah sana tah tempatnya!

Awang : Awu memang abang suka makan Tom Yam, tapi masalahnya bukan sebab inda beusin saja, kerja abang di pejabat atu pun alum siap-siap lagi. Mun kan mengaga ke sana jauh banar bah, payah tah kan menyiapkan kerja tu nanti. Lagipun, bukan ayang inda tahu bos abang tu macamana orangnya. Hantu pun mati dua kali mendengar suaranya yang garang atu. Eee... inda berani abang!

Limah : Alah, kecewa lah ayang ni mun macam ani. Jadi, abang mau di mana tah?

Awang : Ah, awu. Abang cadangkan ketani mengaga ke Ranau. Di sana sejuk. Ayang kan inda suka bepanas? Jadi kita pergi tempat sejuk lah. Lagipun, kalau pergi ke luar negara bahaya. Ayang inda takut nasihat di tv tu, berjaga-jaga dengan gelombang kedua H1N1.

Limah : Ah, kalau setakat gelombang kedua H1N1 ayang inda lagi berapa takut. Kata orang, masih boleh dielakkan kalau mengikut cara yang betul. Ada jua lakat orang melancong selama ani. Tapi yang paling ayang takut gelombang B1N1 melanda di rumah ani. Awas, kali ini ayang yang beri amaran kepada abang!

Awang : Eh, bila masa pula ada virus B1N1 ni? Virus apa ni yang?

Limah : Eleh, buat-buat inda tau pula abang ni bah. Cubit karang baru tau. Jangan-jangan abang inda mau pergi jauh ni, sebab ada orang lain di sini yang inda boleh ikut. Awas bang, ayang beri amaran ni!

Awang : Astaghfirullahalazim... Limah! Limah! Kenapa pula Limah berfikir ke situ pula ni. Limah, Cuma kau seorang saja lah yang abang cintai tau. Tiada dua atau tiga, empat insyaallah...hehehe...

Limah : Tengok tu, mesti ada ni kan? Baik abang bagi tau cepat!

Awang : Alah ayang ni, gurau sikit pun mau marah bah...

Limah : Hehehe... inda bah bang. Ayang saja ja gertak abang. Ayang tau abang suka bergurau sebab atu tah ayang jatuh cinta dengan abang.

Awang : Awu deh, mati-mati abang ingat ayang jatuh cinta sebab abang ni kacak lagi handsome. Rupanya sebab abang ni Mr. Bean. Ayang lah tu suka tengok Mr. Bean kan? Terpaksalah abang menyamar jadi Mr. Bean. Kalau inda menyamar, Brad Pitt bah abang ni. Hahaha...

Limah : Hahaha... Awu tah tu, ayang tau abang ni suka bergurau kan. Tapi, ayang inda maulah di sana Ranau, ada makcik ayang di sana bah. Lagipun, minggu lalu ketani baru jua dari sana. Macam hampir ja tu.

Awang : Bah, mun macam atu kita pergi tempat lain lah. Apa kata kita pergi ke Taman Pertanian Sabah? Di Tenom tu. Sekarang ani kata kawan-kawan musim buah. Nah apa lagi, jom tah ke sana.

Limah : Alah, inda mau jua. Kalau di sana manada tempat untuk melakukan outdoor. Abang inda kenal ayang kah? Wanita yang paling feminin di muka Bumi ini. Hehehe...

Awang : Opss... Abang salah dengar kah? Feminin? Adui nah... Atukoi... Feminin apanya, ayang lagi tegap dari abang tau ka. Ramai kawan abang cakap macam tu hahaha...

Limah : Hahaha... Awu tah tu. Kita pegi Karambunai lah macamana?

Awang : Ah ok jua. Bah mari tah.

Limah : Bah, mari tah. Besiap-siap dulu.

Awang : Ayang. Sudah-sudah lah tu. Bawa-bawalah bertaubat.

Limah : Awu eh. Macam orang inda waras ja bah.

Awang : Mau di beri tau bah ni arah pengurusan hotel. Ketani bayar mahal-mahal, begini pula servis yang kita dapat.

Limah : Awu kan. Bah, abang la bagi tau. Inda kan ayang pula?

Awang : Bah-bah awu tah. Hello, bahagian pengurusan hotel kah ni? Saya mau buat laporan ni, bilik B 015, televisyen ni tiada suara. Tolong carikan kami televisyen yang ada suara. Penat kami buat dialog sendiri ni. Ok, tolong cepat sikit ye. Terima kasih.

Limah : Sudah bang?

Awang : Sudah, mereka cakap sekejap lagi mereka datang tukar televisyen baru.

Limah : Ok lah tu. Abang ayang pergi mandi dulu lah ye. Penatnya tadi kita main jet ski. Esok kita pergi lagi ye. Best la. Sayang abang. Hehehe...

Awang : Aik takkan ayang mandi seorang? Abang pun nak mandi juga. Hehehe... yelah esok kita pergi main perahu layar pula. Boring la asyik-asyik jet ski. Inda palah, ayang pergi mandi dulu. Abang mau tunggu pekerja tu datang, baru abang menyusul ayang.

Limah : Eee... Gatallah abang ni. Awu tah, abang tunggulah dulu pekerja tu ye. Bye bang, hehehe...

Awang : Kalau inda gatal inda ketani kahwin yang. Bye ayang, jumpa di sana. Hehehe...

Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

Tarian Adai-Adai

Sumandak!

Di Sebalik Potachips