Langkau ke kandungan utama

9 Makanan Favourite Sabahan Yang Aku Tau

Salam 1 Malaysia!
Salam blogger, salam sejahtera dan Assalamualaikum

Aiseh mentang-mentang tajuk mengenai "Makanan Favourite Sabahan" Salam mula-mula pun Salam 1 Malaysia.. (supaya nampak Patriotik)

Ok, saya nak cerita atau kongsi pasal makanan tradisi Sabah.

Cuma sekadar untuk dikongsi (kongsi kong si kong shili yah) saja.... (^_^)*

Tanpa melengahkan masa MEMPERKENALKAN....TEN TE DENG (atau TADA)


1) "Ambuyat @ Sagu + Jeruk Mambangan@Bambangan + Gulai Pucuk Ubi bersantan + Ikan Rebus"
- Ah ini bintang yang pertama , (kasi 5 bintang) *****

2) "Ikan Ampap"
- Ikan asam pedas (samada ikan basung atau rumahan) yang ditumis kering" ****

3) "Biskut Cicah Kupi".
-Ini makanan tradisi paling feymes di Sabah. Jadi tanda **** bintang untuk yg kedua
.
4) "Milo Seterika Atau Terus Makan"
- Milo Seterika di simpan dalam plastik, lapis sama kain lalu di seterika menjadi Coklat. (biasanya di asrama) ***

5) "Ais Karung"
- Air bandung atau Milo di simpan dalam plastik Ais Krim dan dikeraskan. (masa budak2 ne sedap) ***

6) "Biskut Pingpong Campur Susu Junjung"
-Kawanku kata Fofuler di Pantai Timur Sabah***

7) "Soto"
- Mee Sup. ***

8) "Biskut Mayat" - Biskut dalam tin besar berJenama King Kong. Di panggil biskut mayat kerana biasa di hidang di tempat orang kematian. Semasa mahu menguburkan mayat.***

9) "Kelupis dan Wajid" - Kelupis-Nasi pulut. Wajid- nasi pulut yang dicampur dengan gula Melaka. Ini merupakan makanan yang biasanya mesti ada di majlis kawin. So bagi *****

Skala :
(*****) = Markah penuh
(*)         = Satu Markah

Ok, ada 9 saja yang aku teringat dan yang aku tanya-tanya kawan.

Tapi ada banyak lagi tuh...

So, kepada Sabahan Bolgger.... Kalau ada lagi, kasi tulist di tempat komen tu ah..

Bah itu saja, Sekian. Terima Kasih

(^_^)*

Catatan popular daripada blog ini

Sumandak!

Salam Blogger dan Salam Pembaca...

Hari ini saya mau cerita sikit mengenai SUMANDAK...

Sumandak adalah bahasa dusun di Sabah yang bermaksud perempuan. (yang saya tau lah)

Namun, kebiasaannya Sabahan merujuk sumandak itu ialah "gadis dusun cantik"

Ya, saya setuju itu. Atukoi...

Sumandak di Sabah semua cantik-cantik. Bukan setakat cantik dari paras rupa, malah budi bahasa mereka yang sopan santun dan peramah menyokong lagi kekuatan maksud bagi perkataan "cantik" tersebut. Kebanyakan orang-orang dusun memang peramah kerana sudah menjadi adat dan kebiasaan mereka semenjak kecil lagi dalam komuniti mereka.

Hal ini telah menyebabkan ramai individu bukan sahaja dari Sabah malah seluruh Malaysia terpikat dengan kecantikan mereka ini. Mempunyai paras rupa yang putih melepak dan sentiasa melemparkan senyuman menambah lagi perasaan cinta terhadap mereka. Seperti juga gelaran "Perempuan Melayu Terakhir" yang popular dalam kalangan orang Melayu, di Sabah tampak simila…

Tarian Adai-Adai

Penghargaan
Syukur ke hadrat ilahi dengan limpah kurnianya memberikan kekuatan dan keyakinan dalam menghasilkan kerja kursus yang pertama ini buat hambanya yang super lemah dan serba serbi kekurangan.Dalam menghasilkan sesuatu kerja kursus ianya suatu proses yang memakan masa lama untuk membaca dan memahami serta menghayati setiap naskhah buku,laman web jurnal atau petikan-petikan ensiklopedia.Justeru dengan rezeki yang diberikan oleh tuhan iaitu kesihatan tubuh badan faktor utama kejayaan penghasilan kajian ini.Tidak dilupakan kepada Puan Sri Ningsih yang banyak memberi tunjuk ajar dan ruang masa kepada para pelajarnya dengan penuh dedikasi dan tauliah.Semoga tuhan akan memberikan kesihatan dan rezeki yang berlimpah ruah kepada puan.Ucapan terima kasih juga saya tujukan kepada rakan-rakan yang membantu dalam penghasilan kajian ini.Terima kasih semua.
Setiap semester pelajar-pelajar tahun 1 Seni Kreatif (HA11) akan membuat kerja kursus di bawah kod kursus CA10103 Sejarah Tari yang di…

Festival Bagandang Beaufort 2016

Assalamualaikum.
Baru saja kelmarin update blog mengenai SIFF. Hari ni mengenai Pesta Bagandang Beaufort pula. Bagandang ini diambil daripada acara bermain alat muzik tradisi kulintangan. Selain itu berlangsung juga Beaufort Vintage Festival hasil usaha pengusaha-pengusaha bundle Beaufort. Inilah sebenarnya niat sebenar aku nak pergi. Mencari baju atau pakaian terpakai. Manalah tahu jumpa yang murah-murah.
Kami dah pergi, kamu sudah?


Sempat juga rembat Kebab Ayam dan Mickey Mouse
Meriah acara ni sampai tak sempat nak ambil gambar suasana ketika itu. Hihi. Pesta Bagandang tidak pasti bila tapi Vintage Festival ini berlangsung selama lima hari dari 27-31 Julai 2016. Kemeriahan ini diserikan lagi dengan persembahan dari kumpulan Khalifah. Abang (Vokalis) yang diketahui ramai berasal dari Kudat mengatakan bahawa kampung asal beliau juga dari Beaufort. Cuma, membesar di Kudat. Kumpulan Khalifah sekarang terkenal dengan lagunya 'Hang Pi Mana'. Abang sempatmenceritakan sedikit mengen…