Langkau ke kandungan utama

Catatan

Tunjukkan catatan dari November, 2012

Asam Aur/Arui

Assalamualaikum dan salam sejahtera. Dah lama jari ini tidak menari di atas papan kekunci.
Korang pa khabar? Saya ni rasa demam sebab lama tak menekan keyboard. Sibuk dengan cousin kahwin....dan bermacam-macam lagi.
Kali ini saya nak share sebuah buah. (Eh lain macam je bunyinya). Masa I tengok entri Miss Z 5 Buah-buahan yang patut kamu rasa, terasa nak share pula mengenai sebuah buah..(eh lagi sekali) yang kami panggil sebagai Asam Arui atau Aur. Buah ini berwarna merah dan isi berwarna putih. Bentuk dalamnya macam buah limau cuma bersaiz lebih kecil. Rasanya pula sangat manis. Amat sedap di makan begitu sahaja (manis ranum) atau di jeruk (masam). Kulitnya pula boleh dijemur untuk dijadikan asam yang dicampur semasa merebus ikan. Kulit yang sudah dikeringkan ini selalunya dipanggil asam keping. Kalau sudah, mari kita lihat gambar Buah Asam Arui.
Asam yang muda juga masih boleh dimakan. Isinya juga manis. Jadi tak kira mentah ke, masak ke boleh dimakan. Cuma, buah yang masak agak ber…