Langkau ke kandungan utama

Catatan

Tunjukkan catatan dari April, 2012

Indahnya Hujan

Assalamualaikum dan salam sejahtera kepada anda semua moga berbahagia
Amboi macam nasyid ja.
Makan ubi di pagi hari Timba kemarin masih di kali Amat indah pagi ini hujan menitik nyaman sekali
Begitulah awan hujan membawa airnya menitiskan di Bumi indah ini. Pemandangan ketika hujan membuat aku terkenang. Suasana bangun pagi ketika masih di bangku sekolah. Mesti semua pernah merasakannya kan? Apabila bangun dari tidur ja sejuk hujan dah menusuk ke tulang. Lalu kita tarik balik selimut dan menyambung pelayaran bertemankan kenyamanan hujan. Memang favourite time untuk escape kelas ni. Hehehe....
Sesudah itu kita bangun dengan malasnya menuju ke dapur. kedengaran bunyi mama sedang bekerja di dapur. Di atas meja terhidang ubi kayu berasap-asap dan satu jag kopi yang hitam melekat. Fuh tak sabar dan tak tahan, kita terus ja serang makanan itu tanpa berberus gigi.
Slrrpp....sedapnya ubi tu. Tiba-tiba tersangkut. Tapi takpa kopi yang hitam tadi sudah sejuk sedikit. Apa lagi kita teguk kopi it…

Berilah seribu alasan

Janganlah besedih. Hidup ini indah. Jika melakukan kesilapan, hendaklah sentiasa betaubat. Walau sejahat mana kita, tuhan itu maha pengasih lagi maha penyayang. Sesungguhnya manusia senantiasa melakukan kesalahan. Kita tidak tahu apa yang akan berlaku kepada kita nanti. Cuma kita sudah diberitahu caranya untuk berbuat baik. Tinggal lagi kita amalkannya. Jangan takut untuk melakukan kebaikan. berilah seribu alasan untuk melakukan kejahatan. Melakukan kejahatan itu pada saya kita yang mereka-rekanya.

Antara alasan:
1) Alah demamlah tak boleh mencuri ni. 2) Alah macamana nak melepak ni tiada kasut melepak. 3) Macamana aku mau malas ni kalau pakai baju ni. 4) Alah macamanalah mau ponteng sekolah ni kalau, kaki berdarah. 5) Malasnya rasa, esok jelah aku membunuh. 5) Esh, esok jelah aku pegi menconteng hari ni makcik aku kawin. 6) Geng, hari ni aku tak dapat pegi markas, sebab kucing aku hilang. 7) Dan lain-lain lagi..
Tak salah rasanya untuk mencipta alasan untuk membuat jahat. So, mulalah untuk mem…