Langkau ke kandungan utama

First VS Second Dream!!

Salam semua pembaca

Hari ini saya banyak cakap. Sebab sorang kawan saya bernama Mayali Ali berkongsi ceritanya kepada saya. Saya suka bercakap dengan dia. Dia pun suka cakap sama saya. Nah itu yang saya maukan. Sebab saya ne sukakan kejujuran. Mayali Ali adalah seorang yang jujur dan juga lurus bendul bagi saya.. 

Kawannya kata dia umpama "Tin Kosong". Dia pula anggap kawannya adalah botol kaca. Perkara ini menyebabkan dia rasa gundah gulana. Alah, Saya pun bagitau dengan dia, salah kah menjadi Tin Kosong? dan aku cakap sama dia, dia kena sesuaikan dirinya dengan keadaan. Kena jadi dinamik. Dia cakap, dia sudah cuba untuk menjadi seorang dinamik iaitu menjadi salah seorang Botol kaca itu, tapi dia cakap tak dapat. 

Aku pun sengaja tanya dinamik tu macamana? dia cakap berubah. Nah kan salah sudah konsep tu. Aku cakap dinamik yang aku maksudkan tu, Kau "Tin Kosong" mencari cara untuk bergaul dengan "Botol Kaca". Bagaimanakah seorang botol kaca melihat seorang Tin Kosong. Apa yang perlu dibuat sebagai Tin Kosong untuk bergaul dengan mereka. Ini baru cara dinamik yang aku maksudkan tu. Jika seorang Tin Kosong dapat bergaul, maka Tin Kosong itu lama-kelamaan akan menjadi Botol Kaca. Insya Allah. 

Banyak kami cerita personal matter lah. So I cant share lah cerita dia. X ku mau, dan x suka.

So, apa yang aku mau share ialah apa aku cakap dengan dia.

Em, saya mau cakap pasal inilah, First and Second Dream. 

Aku kasi tunjuk dia sajak yang aku buat. Anda semua boleh cari di Sajak Pilihan atau tengok di bawah ni.

First Dream

I don’t know why
But I feel I need to go
And I go

 When I reach there
I feel weird
And I don’t know why

There is something I forgot
I am Forget already
So turn back from the start

Now I know
It is the first dream

By,
AcilKecik

Sajak ini mengatakan sama macam Mayali alami. Sudah sampai di tengah jalan baru dia sedar akan kesilapan jalannya. Bila dia tengok balik di belakang rupanya baru dia tau First dreamnya apa. Mau patah balik sudah jauh. So, dia pun tak tau mau buat apa. akhirnya dia bingung. 

Aku pun cakap. Situasinya ini sama macam sajakku bertajuk First Dream. Dan aku cakap lagi sama dia, aku ada buat juga Second Dream. (second Dream aku x pos sini sebab ada sebab-sebab yang tak boleh di elakkan hehe) Tapi, Second Dream adalah sambungan daripada  First Dream. Dimana, Aku di sajak First Dream terfikir. Kenapa tidak kita buat satu lagi Impian yang baru untuk kita jalani kehidupan kita tanpa ada rasa penyesalan akibat kesilapan jalan kita semasa First Dream. 

Mayali pun rasa macam betul juga. Aku tak taulah pula apa katanya. Cuma aku nampak dia macam berfikir lah juga. Heheh. Yakah May? :D

Kesimpulannya, First And Second Dream adalah berlawanan kan. Kepada anda semua, jangan menyesali dengan kesilapan kita. Jadikan sesuatu kesilapan itu menjadi motivasi kita untuk menjadi lebih ke hadapan tanpa penyesalan.

Ok, thats all. :D

See you all next entry hehe...

Akhir kalam, "Segalanya Tentang Perkongsian"

(^_^)

Catatan popular daripada blog ini

Sumandak!

Salam Blogger dan Salam Pembaca...

Hari ini saya mau cerita sikit mengenai SUMANDAK...

Sumandak adalah bahasa dusun di Sabah yang bermaksud perempuan. (yang saya tau lah)

Namun, kebiasaannya Sabahan merujuk sumandak itu ialah "gadis dusun cantik"

Ya, saya setuju itu. Atukoi...

Sumandak di Sabah semua cantik-cantik. Bukan setakat cantik dari paras rupa, malah budi bahasa mereka yang sopan santun dan peramah menyokong lagi kekuatan maksud bagi perkataan "cantik" tersebut. Kebanyakan orang-orang dusun memang peramah kerana sudah menjadi adat dan kebiasaan mereka semenjak kecil lagi dalam komuniti mereka.

Hal ini telah menyebabkan ramai individu bukan sahaja dari Sabah malah seluruh Malaysia terpikat dengan kecantikan mereka ini. Mempunyai paras rupa yang putih melepak dan sentiasa melemparkan senyuman menambah lagi perasaan cinta terhadap mereka. Seperti juga gelaran "Perempuan Melayu Terakhir" yang popular dalam kalangan orang Melayu, di Sabah tampak simila…

Tarian Adai-Adai

Penghargaan
Syukur ke hadrat ilahi dengan limpah kurnianya memberikan kekuatan dan keyakinan dalam menghasilkan kerja kursus yang pertama ini buat hambanya yang super lemah dan serba serbi kekurangan.Dalam menghasilkan sesuatu kerja kursus ianya suatu proses yang memakan masa lama untuk membaca dan memahami serta menghayati setiap naskhah buku,laman web jurnal atau petikan-petikan ensiklopedia.Justeru dengan rezeki yang diberikan oleh tuhan iaitu kesihatan tubuh badan faktor utama kejayaan penghasilan kajian ini.Tidak dilupakan kepada Puan Sri Ningsih yang banyak memberi tunjuk ajar dan ruang masa kepada para pelajarnya dengan penuh dedikasi dan tauliah.Semoga tuhan akan memberikan kesihatan dan rezeki yang berlimpah ruah kepada puan.Ucapan terima kasih juga saya tujukan kepada rakan-rakan yang membantu dalam penghasilan kajian ini.Terima kasih semua.
Setiap semester pelajar-pelajar tahun 1 Seni Kreatif (HA11) akan membuat kerja kursus di bawah kod kursus CA10103 Sejarah Tari yang di…

Festival Bagandang Beaufort 2016

Assalamualaikum.
Baru saja kelmarin update blog mengenai SIFF. Hari ni mengenai Pesta Bagandang Beaufort pula. Bagandang ini diambil daripada acara bermain alat muzik tradisi kulintangan. Selain itu berlangsung juga Beaufort Vintage Festival hasil usaha pengusaha-pengusaha bundle Beaufort. Inilah sebenarnya niat sebenar aku nak pergi. Mencari baju atau pakaian terpakai. Manalah tahu jumpa yang murah-murah.
Kami dah pergi, kamu sudah?


Sempat juga rembat Kebab Ayam dan Mickey Mouse
Meriah acara ni sampai tak sempat nak ambil gambar suasana ketika itu. Hihi. Pesta Bagandang tidak pasti bila tapi Vintage Festival ini berlangsung selama lima hari dari 27-31 Julai 2016. Kemeriahan ini diserikan lagi dengan persembahan dari kumpulan Khalifah. Abang (Vokalis) yang diketahui ramai berasal dari Kudat mengatakan bahawa kampung asal beliau juga dari Beaufort. Cuma, membesar di Kudat. Kumpulan Khalifah sekarang terkenal dengan lagunya 'Hang Pi Mana'. Abang sempatmenceritakan sedikit mengen…