Isnin, 25 April 2011

First VS Second Dream!!

Salam semua pembaca

Hari ini saya banyak cakap. Sebab sorang kawan saya bernama Mayali Ali berkongsi ceritanya kepada saya. Saya suka bercakap dengan dia. Dia pun suka cakap sama saya. Nah itu yang saya maukan. Sebab saya ne sukakan kejujuran. Mayali Ali adalah seorang yang jujur dan juga lurus bendul bagi saya.. 

Kawannya kata dia umpama "Tin Kosong". Dia pula anggap kawannya adalah botol kaca. Perkara ini menyebabkan dia rasa gundah gulana. Alah, Saya pun bagitau dengan dia, salah kah menjadi Tin Kosong? dan aku cakap sama dia, dia kena sesuaikan dirinya dengan keadaan. Kena jadi dinamik. Dia cakap, dia sudah cuba untuk menjadi seorang dinamik iaitu menjadi salah seorang Botol kaca itu, tapi dia cakap tak dapat. 

Aku pun sengaja tanya dinamik tu macamana? dia cakap berubah. Nah kan salah sudah konsep tu. Aku cakap dinamik yang aku maksudkan tu, Kau "Tin Kosong" mencari cara untuk bergaul dengan "Botol Kaca". Bagaimanakah seorang botol kaca melihat seorang Tin Kosong. Apa yang perlu dibuat sebagai Tin Kosong untuk bergaul dengan mereka. Ini baru cara dinamik yang aku maksudkan tu. Jika seorang Tin Kosong dapat bergaul, maka Tin Kosong itu lama-kelamaan akan menjadi Botol Kaca. Insya Allah. 

Banyak kami cerita personal matter lah. So I cant share lah cerita dia. X ku mau, dan x suka.

So, apa yang aku mau share ialah apa aku cakap dengan dia.

Em, saya mau cakap pasal inilah, First and Second Dream. 

Aku kasi tunjuk dia sajak yang aku buat. Anda semua boleh cari di Sajak Pilihan atau tengok di bawah ni.

First Dream

I don’t know why
But I feel I need to go
And I go

 When I reach there
I feel weird
And I don’t know why

There is something I forgot
I am Forget already
So turn back from the start

Now I know
It is the first dream

By,
AcilKecik

Sajak ini mengatakan sama macam Mayali alami. Sudah sampai di tengah jalan baru dia sedar akan kesilapan jalannya. Bila dia tengok balik di belakang rupanya baru dia tau First dreamnya apa. Mau patah balik sudah jauh. So, dia pun tak tau mau buat apa. akhirnya dia bingung. 

Aku pun cakap. Situasinya ini sama macam sajakku bertajuk First Dream. Dan aku cakap lagi sama dia, aku ada buat juga Second Dream. (second Dream aku x pos sini sebab ada sebab-sebab yang tak boleh di elakkan hehe) Tapi, Second Dream adalah sambungan daripada  First Dream. Dimana, Aku di sajak First Dream terfikir. Kenapa tidak kita buat satu lagi Impian yang baru untuk kita jalani kehidupan kita tanpa ada rasa penyesalan akibat kesilapan jalan kita semasa First Dream. 

Mayali pun rasa macam betul juga. Aku tak taulah pula apa katanya. Cuma aku nampak dia macam berfikir lah juga. Heheh. Yakah May? :D

Kesimpulannya, First And Second Dream adalah berlawanan kan. Kepada anda semua, jangan menyesali dengan kesilapan kita. Jadikan sesuatu kesilapan itu menjadi motivasi kita untuk menjadi lebih ke hadapan tanpa penyesalan.

Ok, thats all. :D

See you all next entry hehe...

Akhir kalam, "Segalanya Tentang Perkongsian"

(^_^)