Langkau ke kandungan utama

Fivi Fest "Senima Siswa"

Assalamualaikum dan Salam Sejahtera,

Alhamdulillah hari ini kami berjaya jua melangsungkan Festival Pertama Kali diadakan berajuk Fivi Fest

Sedikit Info mengenai Fivi Fest
-Pertama kali diadakan di Sekolah pengajian Seni UMS
-Venue : Theatrette Ahmad Nisfu
- Masa: 9.00am-6.00 pm
-Tarikh: 12 Mei 2011
 
-Program: Tayangan Video :
1) Public Announcement : 6 Public Announcement
2) Filem Pendek : 2 Filem Pendek
3) Dokumentari : 4 Dokumentari 
 - Penglibatan : Pelajar Sekolah Pengajian Seni dan Kolej Yayasan Sabah

Objektif:
-Memartabatkan Seni dan Kebudayaan dalam kalangan siswa
-Menyemarakkan aktiviti Kesenian dalam kalangan siswa
-Memberi ruang dan peluang kepada pelajar seni untuk bekerja

Wah bagi saya, semua contestant memang hebat-hebat belaka. Ini kerana mereka kami semua baru pertama kali memegang kamera, dan berada dalam sebuah produksi.

Saya juga mendapat pengalaman pertama menjadi pengacara dalam event besar macam ni. Memang terharu dan bangga sikit juga dipilih menjadi pengacara. Walaupun saya tidak hebat dan tidak seperti yang diharapkan, namun saya gembira menjadi pengacara hehe

Oleh kerana terlalu teruja, saya telah membuat pantun hehe....(memang hancur lah pantunnya)

Ini pantun saya buat khas untuk event ini:

Pantun selamat datang:
Dokumentari iklan pengumuman,
Filem Pendek bukan filem panjang, 
 Selamat datang kami ucapkan,
Para hadirin yang sudi datang.

Festival filem dan Video pelajar
Seni Sinema kalangan siswa, 
 Kami budak baru belajar
 Salah dan silap pohon diminta, (line ni saya tersilap cakap, saya cakap "Salah dan silap terimalah seadanya")
 Pantun Penutupan:
 Duduk menonton mendapat hiburan,
 Ilmu terselit salah disimpan,
 Festival berakhir pulang berkeliaran, 
 Harap terkumpul lagi di tahun hadapan.

 Baiklah setakat ini sahaja perkongsian hari ini...

So, harap anda terhibur

Jumpa lagi,

(^_^)

:: Pause ::

Catatan popular daripada blog ini

Sumandak!

Salam Blogger dan Salam Pembaca...

Hari ini saya mau cerita sikit mengenai SUMANDAK...

Sumandak adalah bahasa dusun di Sabah yang bermaksud perempuan. (yang saya tau lah)

Namun, kebiasaannya Sabahan merujuk sumandak itu ialah "gadis dusun cantik"

Ya, saya setuju itu. Atukoi...

Sumandak di Sabah semua cantik-cantik. Bukan setakat cantik dari paras rupa, malah budi bahasa mereka yang sopan santun dan peramah menyokong lagi kekuatan maksud bagi perkataan "cantik" tersebut. Kebanyakan orang-orang dusun memang peramah kerana sudah menjadi adat dan kebiasaan mereka semenjak kecil lagi dalam komuniti mereka.

Hal ini telah menyebabkan ramai individu bukan sahaja dari Sabah malah seluruh Malaysia terpikat dengan kecantikan mereka ini. Mempunyai paras rupa yang putih melepak dan sentiasa melemparkan senyuman menambah lagi perasaan cinta terhadap mereka. Seperti juga gelaran "Perempuan Melayu Terakhir" yang popular dalam kalangan orang Melayu, di Sabah tampak simila…

Tarian Adai-Adai

Penghargaan
Syukur ke hadrat ilahi dengan limpah kurnianya memberikan kekuatan dan keyakinan dalam menghasilkan kerja kursus yang pertama ini buat hambanya yang super lemah dan serba serbi kekurangan.Dalam menghasilkan sesuatu kerja kursus ianya suatu proses yang memakan masa lama untuk membaca dan memahami serta menghayati setiap naskhah buku,laman web jurnal atau petikan-petikan ensiklopedia.Justeru dengan rezeki yang diberikan oleh tuhan iaitu kesihatan tubuh badan faktor utama kejayaan penghasilan kajian ini.Tidak dilupakan kepada Puan Sri Ningsih yang banyak memberi tunjuk ajar dan ruang masa kepada para pelajarnya dengan penuh dedikasi dan tauliah.Semoga tuhan akan memberikan kesihatan dan rezeki yang berlimpah ruah kepada puan.Ucapan terima kasih juga saya tujukan kepada rakan-rakan yang membantu dalam penghasilan kajian ini.Terima kasih semua.
Setiap semester pelajar-pelajar tahun 1 Seni Kreatif (HA11) akan membuat kerja kursus di bawah kod kursus CA10103 Sejarah Tari yang di…

Festival Bagandang Beaufort 2016

Assalamualaikum.
Baru saja kelmarin update blog mengenai SIFF. Hari ni mengenai Pesta Bagandang Beaufort pula. Bagandang ini diambil daripada acara bermain alat muzik tradisi kulintangan. Selain itu berlangsung juga Beaufort Vintage Festival hasil usaha pengusaha-pengusaha bundle Beaufort. Inilah sebenarnya niat sebenar aku nak pergi. Mencari baju atau pakaian terpakai. Manalah tahu jumpa yang murah-murah.
Kami dah pergi, kamu sudah?


Sempat juga rembat Kebab Ayam dan Mickey Mouse
Meriah acara ni sampai tak sempat nak ambil gambar suasana ketika itu. Hihi. Pesta Bagandang tidak pasti bila tapi Vintage Festival ini berlangsung selama lima hari dari 27-31 Julai 2016. Kemeriahan ini diserikan lagi dengan persembahan dari kumpulan Khalifah. Abang (Vokalis) yang diketahui ramai berasal dari Kudat mengatakan bahawa kampung asal beliau juga dari Beaufort. Cuma, membesar di Kudat. Kumpulan Khalifah sekarang terkenal dengan lagunya 'Hang Pi Mana'. Abang sempatmenceritakan sedikit mengen…