Aku tidak tahu. Semuanya. Tolong ajari aku. Pertama, seni itu halus. Di mana halusnya seni? Sedang aku lihat ramainya orang berkata lancang dalam karya sastera, dikata jumud jika tulis dalam bahasa indah serta murni. Banyak juga pelukis terkenal, melukis lukisan tidak elok. Ramai juga penyanyi lagu-lagu kasar lebih diingati dari lagu melankolik yang cepat dilupakan. Jadi, seni itu haluskah?
Kedua, seni itu indah. Kebanyakannya
ya. Tapi, konlflikku di sini apabila sains dan seni itu jauh. Jadi, jika seorang
arkitek membina tama bunga tidak boleh dipanggil senikah? Tidak indah kah? Atau
kalau seorang saintis pergi ke bulan memandang Bumi itu tidak indah kah? Tidak
senikah? Jadi, ajari aku bagaimana mahu membezakan keindahan dalam seni dan
sains itu.
Aku sendiri tidak tahu apa itu
seni. Bagaimana aku boleh mengatakan yang aku ini adalah seniman, karyawan,
penulis, pelukis, aktivis. Aku bukan seniman. Tapi aku suka kepada seni.
Salahkah? Tentu tidakkan.
Mencintai seni itu sesuatu kepuasan bagiku. Mencintai seni itu membawa aku
kepada erti ketuhanan dan kemanusiaan. Kehidupan dan kematian. Kejujuran dan
pembohongan. Melalui seni, aku dapat menapis semua maklumat yang sampai. Tidak,
bukan seni sastera yang aku maksudkan. Bukan seni sains yang aku maksudkan.
Tapi, seni yang berada dalam kepalaku ini. Kefahamanku terhadap seni selama
ini. Kau takkan mampu mengubah persepsiku terhadap seni. Sebab, aku tidak
pernah dapat meluahkannya. Bagaimana kau bisa mengetahui apa yang didiami dalam
mindaku. Apa saja tanggapan terhadap seni ini, biar aku simpan. Tidak perlu
rasanya aku memberitahunya.
Ajari aku bagaimana harus aku
meniti ke dalam dunia seni kamu. Ya ini yang aku maksudkan. Tuntunlah aku ke
dalam dunia senimu. Biarlah kita berdua di dalam sana. Berbincang dan melihat
sedalam-dalamnya. Ini bahaya jika dibuka kepada khalayak. Pasti berlaku
pergaduhan. Terang-terang, persepsi semua orang itu tidak sama. Jadi, mari
perlahan-lahan aku cuba meniti dunia senimu. Melalui jambatan karya, tulisan
dan lukisan, apa juga bentuknya. Lihatkan aku senimu itu biar kita
bertukar-tukar pendapat dalam aman.
Apa yang pasti bagiku, mencintai seni itu lsama
seperti mencintai kedamaian. Ketenangan. Tidak berlaku kekacauan. Tidak berlaku
pertumpahan darah. Tiada bunyi bertelingkah. Sama semuanya. Aku cuma mahu
tersenyum selepas membaca karya seni. Aku cuma mahu memahami dan menghayati
sanubarimu. Aku cuma ingin melihat keresahan dalam jiwamu. Aku cuma sekadar
memerhati bukan datang menasihati. Berniat, maksudnya sebolehnya mahu memberi
ingat. Itu sahaja. Tiada dalam hati ini ingin menjadi superior. Cuma sekadar
mahu menikmatinya dengan secawan kopi. Dalam dunia seniku terdapat gian. Tidak
ingin terlepas masa untuk meniti setiap minit untuk ditelusuri maknanya. Ingin
setiap minit yang terluang dihabiskan melelahkan mata di atas lautan putih
aksara. Jiwa akan memberontak jika ada masa yang terluang habis begitu sahaja.
Aku menganggap ini seni. Seni itu mesti ada pen dan kertas. Mesti ada
komunikasi. Mesti ada cerita. Plot dan klimaks. Penyelesaiannya. Peleraiannya.
Seni itu asalnya berbentuk tidak berbentuk. Terpulanglah kepada orang yang
membentuk itu menzahirkannya. Biarkan aku menikmatinya. Maksudnya, biarkan
audiens menilainya.
Pernah Abang Neldy berkata
padaku. “Cari diri di dalam karya itu sendiri”. Maksudnya, jika kita menulis
jangan pula membuat-buat indentiti. Tetapi tulislah dulu, kemudian biarkan kita
(iaitu audiens) mencari di dalamnya.
Begitu juga yang aku katakan
kepada Adi, kalau menulis jangan jadi pengkritik. Jadi penulis kerjanya
menulis. Jadi pengkritik kerjanya mengkritik. Cuba bayangkan, takkanlah semasa
menulis karya kreatif contohnya cerpen (Adi menulis cerpen) kena rujuk buku
teori pula. Bagaimana nanti hasilnya. Tentu nampak ditampal-tampal. Lainlah
kalau pengkritik, dia kena rujuk teori supaya audiens mudah memahami. Itu,
untuk memahami penulisan orang juga kena ada rujukan. Sebab, kita pembaca atau
audiens mudah terjerumus jadi pengkritik. Tapi, ingat kritik tanpa saran itu
adalah kutukan lahir dari emosi. Kritik kena ada saranan. Kemudian, penulis
pula janganlah mudah down apabila
dikritik. Kritikan itu satu pendapat sahaja. Kalau setuju terima, tak setuju
jangan terima. Hasilkan lagi karya untuk melawan kritikan itu tadi. Biar hujah
dibalas hujah. Jangan mudah putus kecewa.
Tidak mudah juga sebenarnya
dalam dunia seni ini. Manusia sentiasa berubah. Method dalam seni juga sentiasa
berubah. Semuanya bersifat dinamis. Tiada suatu ketentuan jelas di dalamnya.
Mungkin sebab inilah juga sastera ada tokohnya. Sasterawan Negara. Kalau
saintis ada tak Tokoh saintis Negara? Ajari aku. Matematik boleh dikira. Sains
boleh dikaji, Sejarah boleh dikorek, tapi seni? Sekali lagi aku bertanya apa
itu seni?
Bolehkah aku bertanya, siapa
pula pemilik seni? Bolehkah dikatakan sebuah puisi yang bertulis nama itu
pemilik kepada kata-kata yang ditulisnya. Bukan kan. Itu nama penulis. Bukan
nama pemilik. Siapalah pemilik? Masyarakat? itu terlalu umum. Inikan pernah
dipolemikkan oleh Shanon dan Kasim. Satu kata seni untuk seni, dan satu kata
seni untuk masyarakat. Dua-dua aku tidak bersetujulah. Seni dan semua yang ada
ini bukan milik siapa-siapa. Sebab kalau dia memilikinya tentu dia tidak mati.
Tentu dia tidak akan habis. Seni itu bukanlah milik siapa-siapa. Tetapi,
sesiapa saja di seluruh dunia ini boleh menikmatinya. Seni itu satu benda yang
boleh dinikmati. Sebab itulah itu sifatnya dinamik. Aku nak nasihatkan, jika
ada teori yang kamu baca jangan terima. Tolak dulu kemudian kaji dan terima
atau tidak. Tidak semua apa yang dikatakan orang sebelum ini itu boleh
diterima. Tentu ada salahnya. Tapi kalau kita bersikap menerima, tentu tidak
nampak kesalahan dimana-mana. Sayanglah. Sebabnya jika begitu, nikmat seni itu
tidak akan dirasai. Anggap seni itu sebagai barang belum siap. Atau raw material. Kemudian dibentuk, dibuka,
dipecah, dikorek dan dirasai. Barulah seni itu akan terasa. Ini kalau main
ambil saja, mau rasa apa lagi?
Apa yang aku bersetuju dalam
seni adalah sifatnya yang dinamik. Sentiasa berubah-rubah. Kalaulah dunia seni
ini statik, rasanya ramai orang gila. Sebab tiada kelainan dan sama sahaja
coraknya. Takkanlah semua baju di dunia ini semua sama warna dan stailnya?
Ketinggian nilai seni pula.
Bagi aku ketinggiannya terletak seberapa pelik dan barunya karya, yang
dirasakan oleh penikmatnya. Kemudian, penikmat itu akan cuba mempengaruhi
penikmat-penikmat seni yang lain. Jika ramai yang bersetuju, maka berlaku demand di sana.
::tulislah gelisah pada takdir indah::Kerana kegelisahan hidup itu
berdiri di seberang ketenangan dan kedamaian
yang disimpan oleh kerinduan dalam diri sendiri.
Merasa gelisah selalu, dalam mencari takdir damai
kerana pintu bahagia dan ketenteraman itu
amat banyak tak terbilang
kesulitan perjalanan hidup saban minit,
kian baru.
Merasa senanglah selalu!
Merasa tenteramlah!
atas takdir kegelisahan::
Cegu Don
28 Mei 2016
6.30pm
Ada juga yang mengatakan seni
itu adalah keresahan. Jadi, adakah ketinggiannya diukur atas berapa keresahan
yang ada? Semakin resah gelisah semakin nilai estetikanya? Aku juga tidak
berapa setuju. Sebab, keresahan ini adalah salah satu faktor tolakan seseorang
untuk bekarya. Tujuannya untuk meditasi. Untuk terapi diri. Merawat duka.
Merawat kesediha yang melanda dalam jiwa. Melalui penzahiran kegelisahan ini
jiwa merasa tenang dan aman. Terasa ringan, hilang semua masalah. Cuma,
janganlah pula kamu cuba menggelisah-gelisahkan hati. Meresah-resahkan hati.
Nanti kalau buat begitu sekdar untuk bekarya, karya itu tidak akan jujur lagi.
Biarlah resah itu datang dan tunggu. Biarkan ia menyelubungi dan mempengaruhi
kesedaran seni kita menjadikan kita karyawan. Jangan dibuat-buat. Jangan
berpura-pura resah.
Seni itu adalah jiwa. Jiwa itu
adalah diri yang sendiri. Diri adalah makhluk dan makhluk adalah yang
menciptaNya. Akhirnya dunia seni itu milik Pencipta. Jika seni itu membawa
kepada bukan pencipta, itu seni menyimpang. Ajari lagi aku tentang seni!
(^_^)
Berbahagialah Dengan Suasana
(^_^)
Berbahagialah Dengan Suasana